Neem een kijkje in mijn portfolio! (screencast)

Neem een kijkje in mijn portfolio! Bekijk het portfolio dat ik heb samengesteld voor het afronden van de eerstegraads lerarenopleiding TULO (TU Delft). Normaal gezien heb je een inlogcode nodig voor het bekijken van mijn portfolio (verkrijgbaar per email), maar met behulp van deze screencast kun je zelf een kijkje nemen.

Dit portfolio is al een aantal maanden oud en de reden dat ik dit portfolio demonstreer is omdat ik op zoek ben naar een nieuw (beter) portfolio systeem. Wat is er aan de hand? Volgend jaar ga ik naast natuurkunde ook wiskunde geven en omdat ik niet in het bezit ben van een wiskunde lesbevoegdheid, wil ik mijn bekwaamheid voor dit vak gaan aantonen met een portfolio. Daarnaast is het bijhouden van een portofolio bekwaamheidsdossier tegenwoordig min of meer verplicht (Wet BIO), maar dat is natuurlijk geen echte motivatie. Ik ben er echt van overtuigd dat ik mijn functioneren kan verbeteren (naast bekwaamheid aantonen) door middel van een portfolio.

Mijn huidig portfolio is zelf gemaakt en opgebouw in MediaWiki. Dat heeft zo z’n voor- en nadelen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets beters. Ik ga zowiezo een nieuw portfolio opzetten, volgens mijn eigen indeling (i.t.t. een door de lerarenopleding opgelegde indeling), dan kan ik net zo goed nieuwe software gaan gebruiken. Ik ben van plan om op dit weblog verschillende (e-)portfoliosystemen te gaan evalueren. Een kijkje in mijn huidige portfolio is daar een onderdeel van. In een volgende log zal ik mijn MediaWiki portfolio evalueren.

Advertenties

2 Reacties op “Neem een kijkje in mijn portfolio! (screencast)

  1. Hoi Tom,

    Zo’n portfolio systeem lijkt me ook mooi om te gebruiken voor leerlingen. De opzet moet daarvoor wel simpel zijn. Ik stel me dan voor dat leerlingen in hun portfolio hun bekwaamheid voor het vak NaSk gaan bijhouden en dat ik op grond daarvan hun een cijfer geef.

    Ik blijf het volgen!

  2. @Martin: Helaas is een portfolio gebaseerd op MediaWiki te arbeidsintensief en te ingewikkeld voor leerlingen naar mijn smaak. Een portfolio in MediaWiki is meer een doel op zich, in plaats van een reflectie- en/of beoordelingsinstrument.

    Ikzelf ben meer voor het porftolio als reflectieinstrument. Aangezien ik niet van mijn onderbouwleerlingen (t/m 14 jaar) verwacht dat ze zelfstandig kunnen reflecteren, heeft het bijhouden van een portfolio ook geen zin.

    Een portfolio als beoordelingsinstrument (In de oude Tweede Fase heette dat “dossier” op de Basisschool “schriftje”) vind ik maar matig interessant, als het niet gekoppeld is aan een hele specifieke didactiek. (Taakgestuurd, met redelijk zelfstandige leerlingen).