Edufrag: Een educatieve game voor het leren van natuurkunde

UPDATE:  een camtasia screencast van een race.

Op het Edufraq weblog beschrijft Prof Jean-Claude Bradley een educatieve game die gebruikt wordt voor een scheikunde college (CHEM241): Het is een 3D FPS (first-person-shooter) gebaseerd op Unreal Tournament. Geschoten wordt er echter in de basis versie niet (hoewel…); Het is een soort doolhof; De speler komt in een serie kamers terecht met elk 4 deuren. Op elke deur staat een uitspraak, waarvan er slechts 1 goed is. Loop door de deur met het juiste antwoord en je komt in de volgende kamer, loop door een deur met een fout antwoord en je begint weer bij het begin.

Al enige tijd is er een Natuurkunde doolhof. Het spel was eigenlijk best vermakelijk (hoewel met deze vragen niet geschikt voor het voortgezet onderwijs). Ik zie wel mogelijkheden voor dergelijke spellen in/naast de les. De CHEM241 games worden ook echt in het kader van het onderwijs gespeeld. Lijkt me leuk om leerlingen zo’n doolhof te laten ontwerpen, en dan racen natuurlijk.

Uitproberen?

Download de educational Unreal runtime en download een doolhof van Edufrag.

Advertenties

4 Reacties op “Edufrag: Een educatieve game voor het leren van natuurkunde

  1. Thanks for discussing the EduFrag project. (I used Babelfish to get an idea of what you said)
    We currently have a version of the map available on the full Unreal Tournament 2004 – with weapons – in organic chemistry, physics and English grammar. If anyone wants to play against my students lets have a match! http://edufrag.blogspot.com/2006/05/edufragwith-weapons.html

  2. The Babelfish translation is quite funny to read, although it is quite comprehensible.

    Sadly, I do not own a copy UT2004. I’d love to try it with weapons.

    I’m going to keep following your Edufrag weblog, because I see real possibilities in using these mazes for student learning.

  3. I am always looking for maps on other subjects (maybe a Dutch-English learning one would be useful!). If anyone needs help with building one for the free version let me know. All it comes down to is generating 256×256 pixel bitmaps (256 colors) – 20 true and 60 false. Paint is a good program for that.

  4. Pingback: Tom en onderwijs » Blog Archive » Edufrag: Mijn eigen doolhof