Staartdeling op de basisschool?

Naar aanleiding van de discussie bij Wiskundemeisjes, over een filmpje waarin (soms bedenkelijke) rekenmethodes van de basisschool worden getoond, heb ik in mijn brugklas eens geinformeerd hoeveel leerlingen de staartdeling geleerd hebben op de basisschool:

14 van de 24 leerlingen heeft “gewoon” de staartdeling geleerd (in groep 7) ondanks dat de staartdeling niet meer in het reken programma voorkomt. Dat heeft ongetwijfeld veel te maken met het feit dat de staartdeling gewoon nog in de rekenboeken staat. Althans volgens de leerlingen, ik weet niet of het hier nieuwe of (ver)oude(rde) boeken betreft.

De rest van de leerlingen heeft de zogenaamde “partial quotients” methode geleerd die ook in het filmpje getoond wordt. Dat ziet er dan zo uit:

Partial Quotients

UPDATE: De link is stuk: Hier vind je een andere beschrijving van deze methode.

Persoonlijk vind ik deze methode niet veel beter of slechter dan de staartdeling.

Advertenties

2 Reacties op “Staartdeling op de basisschool?

  1. Ik woon al 16 jaar in spanje en heb twee kinderen, ik kan hun nauwlyks helpen met school vooral met rekenen niet. Ik ben opgegroeit in nederland en alles wat ik geleerd heb hier doen ze het anders. Uit nieuwschierigheid om te weten of staartdelingen ( wat ik onderhands ook vergeten heb) nog steeds zo wordt gedaan ben ik hier terecht gekomen. Ik zou het fantastisch vinden dat je kontakt met me zou opnemen zodat ik toch dingen zou kunnen vragen aan iemand, vooral dingen over school wat ik zou uitleggen als je kontakt met me opneemt. Alvast
    hartelyk bedankt en sorry voor de spel fouten.

  2. De nieuwe methode is vertrouwd voor kinderen door het deelteken bekend is, en niet de schuine strepen in de oude methode.
    Maar eigenlijk is alles wat men nog niet heeft geleerd nieuw, en daardoor onvertrouwd.
    De nieuwe methode vind ik omslachtig en tijdrovend. Ook vind ik dat het lui maakt, en het ten koste gaat van de rekenconditie.
    Eigenlijk vind ik dat het niveau omlaag gaat door de nieuwe methode.