Minder werken betekent meer lessen?

In het rapport “Werken in het onderwijs 2008” (Min OCW) kom ik de volgende tabel tegen: (blz 46, tabel 3.8):

(klik op de tabel als deze niet volledig zichtbaar is)

Conclusie uit de tabel:

Werknemers in het onderwijs met een parttime baan geven per dagdeel gemiddeld meer lessen dan fulltimers.

Dat verklaart ook waarom (parttime, want raadslid) collega Michel mij altijd in de personeelskamer ziet, in plaats van in de klas. Als parttimer geeft hij gewoon meer lessen per werkdag!

Fulltimers hebben dus gemiddeld meer niet lesgebonden taken. Dat betekent m.i. dat ze meer invloed hebben op de tijdsindeling van hun werk. Zouden ze een lagere werkdruk “voelen”?

Dit is zeker niet het hele verhaal: Niet lesgebonden taken zorgen vaak ook juist voor een hoge werkdruk. Gebrek aan werkplekken op school, versnipperde werkdagen (tussenuren) e.d. zorgen ervoor dat het eigenlijk best relaxed kan zijn om gewoon veel les te geven op een werkdag.

Advertenties

Een Reactie op “Minder werken betekent meer lessen?

  1. Pingback: Werkdruk in het onderwijs | Publiekelijk tijdverdrijf